Hoppa till sidans innehåll

Inför poolspel


Poolspel på Zinken

Arbetsuppgifter och schema vid poolspel på Zinkensdamms IP

Vi föräldrar gör allt utom att spola isen.

För arrangemanget:

  • Tävlingsledare  - sköter kontakterna med gästande lag och domare. Skyltar upp omklädningsrum och planer. Delar ut matchschema till besökande lag och domare. Ser till att tidsschemat hålls. Rapporterar resultat till bandyförbundet.
  • Sargläggare. 6-0 personer som lägger ut sarg så fort ismaskinerna lämnat isen och placerar ut målen. Tar bort sarg direkt efter sista slutsignal. 
  • Sjukvårdare. En förbandslåda med plåster, sårtvätt och första hjälpen behöver införskaffas och finnas med laget vid alla arrangemang. Det är bra för tävlingsledaren att känna till om någon förälder är sjukvårdskunnig
  • Domare för matcherna

För våra spelare

  • Lagledare: gör lagindelning och planerar vilka som spelar vilka matcher.
  • Utse lagkapten
  • Coach: Två coacher per lag som svarar för försnack, val av målvakt och lagkapten, uppvärmning på isen, uppmuntran under match och samling efter match (i omklädningsrum om möjligt). En coach tar hand om spelet och en coach sköter avbytare.

För laget

  • Café
    Vid poolspel kan det komma 100 fikasugna människor. Caféet är en uppskattad service som ger ett bra bidrag till en lag-kassan.

Att fixa café är enkelt.

  • Vi lånar caféboden som har el, kokplatta och smörgåsgrill och brygger kaffe i konferensrummet.
  • Vi köper in/bakar/fixar allt som ska säljas. Det bästa är om många bidrar med lite - så får laget alla intäkterna (det kräver förstås någon som organiserar, men hur det går till och vad som säljer bra kan vi fråga äldre lag.)
  • Vi organiserar ett schema så att många delar på arbetet under förmiddagen.

Exempel på körschema

Två veckor före tävling: Tävlingsledaren: Välkomstemail till alla besökande lag. Kontakt med domaransvarig.

Veckan före tävling: Tävlingsledaren: Avstämning med kansliets ansvariga Stefan Magnusson och Zinkens vaktmästare. T.ex. är det bra att kolla om det blir krockar i omklädningsrummen så kan informationen bli tydlig. Eventuellt låna nyckel till Zinkentältet för omklädning. Se till att målvaktsbenskydd och västar är framplockade.

07.30 Matchvärd låser upp och skyltar omklädningsrum mm.

08.00 Besökande lag börjar komma en timme innan. Ibland tidigare. Vid sent poolspel kan det vara bra att ha caféet öppet redan nu.

08.30 Sargläggare (9st, tre per plan) står på tå (en sargvagn per plan, se Sarginstruktion nedan).
        Matchbollar läggs ut, 3st per mål
        Caféförberedelser i full sving.
        Egna spelare är ombytta och klara, samlade i omklädningsrummet. Spelarsamling och lagindelning utan föräldrar.

09.00 Matchstarter

Caféet har rusning mellan matcherna och då behövs det ca 3 personer (inklusive en som kan springa och hämta kaffe mm.)

12.10 Sista matchen slut
          Sarger lastas på vagnar (se sarginstruktion)
          Matchbollar samlas in (18st totalt)
          Målen knuffas till rätt plats (se målinstruktion).
          Alla skyltar tas ned.

SARGINSTRUKTION: På varje sarg-vagn finns 24 sektioner varav 2st fasade ändsektioner och på västra sidan 4 st röda sektioner.
- Vid poolspel på tre planer räcker en sargvagn till en plan (12 sektioner tvärs över). 
- Det går att låna en sargvagn från ishallen och då kan man göra tre bra planer. OBS- dessa sarger måste hållas åtskillda och återföras till ishallen.
- Använd en sargvagn per plan för att hålla ordning A-planen Västra vagnen, B-planen Östra vagnen, C-planen Ishallsvagnen.
- Om ishallens sarg ej är tillgänglig så läggs 8 sektioner tvärs över, dvs 16 per plan.
- Ishallsvagnen rullas ner för backen och parkeras utanför ishallen (blockera ej garageportarna)

MÅLINSTRUKTION: Efter poolspelet, ställ målen bredvid isen med öppningen mot söder (och skjut gärna ihop dem i södra ändan)

12.00 Caféet säljer rester till hungriga spelare som inte orkar ta sig hem annars.
          Cafeet: Ihopplockning, diskning och städning.

12.30 Allt klart.

Matchresultat skickas till förbundet.

Att tänka på:

  • Inga skor på isen.
    Tävlingsledaren är ansvarig för att föräldrar står på kanter eller läktare, inte på isen (ens emellan planerna) för att inte smuts ska hamna på isen.

 

 

 

Uppdaterad: 21 JAN 2016 14:55 Skribent: Per Sigurdsson

weber-logo

 

NYA-nomad_logo_470

 

LoggaFärdig-copy

Postadress:
Hammarby IF BF - Bandy
Zinkensdamms IP, Box 17 116
10462 Stockholm

Kontakt:
Tel: 084288752, 0708397060
Fax: 084288751
E-post: This is a mailto link

Se all info